بلاگر ها

سلبریتی کیست؟ چگونه می توان سلبریتی شد؟

معنی لغوی سلبریتی (Celebrity) به انگلیسی افراد مشهور و به معنای ستاره یا شخصیت برجسته است، که اکثر افراد، آنها را قبول دارند و در زمینه های هنری مثل سینما، موسیقی و یا ورزش و بعضاً سیاسی، اجتماعی و فرهنگی فعالیت دارند و شناخته شده هستند، آن ها افرادی پرطرف دار و محبوب بین تمام مردم دنیا هستند.

شاید این روزها یک مقداری این معنی عوض شده باشد؛ قبلاً به هنرپیشه ها خواننده ها، موزیسین ها و فوتبالیست ها، مدل ها، ورزشکاران حرفه ای و چهره های سیاسی معروف یا چهره های اجتماعی فرهنگی مطرح سلبریتی می گفتند ولی در حال حاضر انگاری هر کسی که در فضای مجازی مطرح شده است مردم او را به عنوان سلبریتی می شناسند، که البته این درست نیست هر چند معنی تحت الفظی سلبریتی یعنی معروف ولی در اصل به افرادی که در فضای واقعی کار انجام می هند که به واسطه آن بین مردم معروف شده اند را سلبریتی می نامند و چون سلبریتی ها در واقع اولین اینفلوئنسرهای دنیای ما بودند این دو واژه با هم اشتباه گرفته شده است (سلبریتی یک دسته از اینفلوئنسرها هستند.)

سلبریتی هایی هم هستند که به مرور با کارهای منفی یا انجام ندادن کار خاصی محبوبیت خود را از دست می دهند یا کاملاً ناگزیر از لیست سلبریتی ها کنار گذاشته می شوند، اما مطمئناً اگر در جمع مردم بروند هم چنان آدم هایی هستند که دوست داشته باشند با این سلبریتی های قدیم عکس و فیلم بگیرند و با آن ها خاطره بسازند.

سلبریتی در ویکی پدیا به معنی چهره آمده است؛ به شخصی گفته می شود که در زمینه های جنگ، علم، هنر، ورزش، رسانه، سیاست، مدلینگ، ادبیات، مذهبی و نظایر آن در یک جامعه یا فرهنگ عامه دارای معروفیت باشد.

دلیل محبوبیت سلبریتی از کجا شروع شد:

در روزگاران قدیم که به جز تلویزیون رسانه سرگرم کننده خاصی در دنیا وجود نداشت ستاره های سینما و تلویزیون از محبوبیت بیش از حد نزد افراد جامعه برخوردار بودند و مردم آن ها را الگوی خود قرار می دادند، زیرا الگوی در دسترس دیگری نداشتند و سبک زندگی و منش ستارگان سینما و تلویزیون برای مردم آرزو بود.

شاید مثال هایی که هنوز از دهه های قبل بر دهان مردم می چرخد را شنیده باشید می گویند: طرف «آرسن لوپن» است، خوش تیپ، «مک کوئین» یا مثلاً اینکه زنی زیبا را به «سوفیا لورن» تشبیه می کنند.

یک مثال ایرانی بزنیم کسی را که زیاد معرفت به خرج دهد می گویند «فردین» شده ای. خب این ها نمونه های بارز تأثیرگذاری بیش از حد ستاره های سینما و تلویزیون بر روی مردم است.

جامعه آن زمان آرزوهای از دست رفته خود را در زندگی این ستاره های معروف جستجو می کردند.

نکته:

گفته می شود شاعران اولین کاشفان سلبریتی ها بودند و از این راه کسب درآمد می کردند، شاعران و داستان سرایان در وصف قهرمان ها داستان ها می گفتند و شعرها می سرودند و مردم هم با پرداخت هزینه به شعر و داستان های آن ها گوش می دادند و داستان های آن ها زبان به زبان و دهان به دهان می چرخید و سلبریتی ها را بوجود می آورد.

در این روزها که انواع رسانه های ارتباطی برای مردم جامعه وجود دارد سبک و سیاق و سلیقه مردم هر روز عوض می شود و فشن نقش بسزایی در زندگی مردم بازی می کند روزانه این استایل ها و سلیقه ها عوض می شود و جامعه هر روز یک سلیقه و خواسته جدید دارد پس طبیعی است که سینما و تلویزیون نتواند تمام این خواسته ها را برآورده کند.

با وجود شبکه های اجتماعی و به خصوص اینستاگرام در ایران چه بخواهیم و چه نخواهیم فعالان شبکه های اجتماعی مجازی در حال حاضر برای مردم نقش سلبریتی را بازی می کنند چه هنرپیشه یا فوتبالیست باشند چه نباشند.

این روزها کمپین های تبلیغاتی و برندهای معروف برای بهره بردن هر چه بیشتر از این فضا یک سری موج راه می اندازند و شخصی را Bold می کنند و از آن استفاده های تبلیغاتی خود را انجام می دهند، زمانی که تاریخ مصرف آن فرد تمام شد به سراغ فرد بعدی می روند و البته این میان آن فرد اگر زرنگ باشد در بازی می ماند و خودش به کسب درآمد و شهرت از این فضا می پردازد مانند خانواده کارداشیان که چطور خود کیم کارداشیان به یک فرد مشهور در دنیا بدل شده در صورتی که در ابتدا مشهوریت خود حتی شغل مطرحی هم نداشته است و به تازگی به یک کارآفرین تبدیل شده است، هر چند من هم چنان می گویم که به نظر من این ها سلبریتی نیستند و فقط اینفلوئنسرهای بسیار معروفی هستند که در دنیای مجازی فعالیت زیادی انجام داده اند و تأثیر زیادی بر مردم می گذارند، که افراد جامعه جذب استایل لایف، شهرت، ثروت و ظاهر آن ها می شوند.

آن ها هرگونه بخواهند خود را به مردم نشان می دهند یک ویترین زیبا برای فروش بیشتر و درآمد بالاتر.

سلبریتی دیوید بکهام

همان طور که در مقاله فشن بلاگرها خواندیم و نفر اول لیست دیوید بکهام بود در این مقوله هم می توانیم از او نام ببریم. دلیل محبوبیت بیش از حد او نیز به غیر از زیبایی و فوتبالیست بودن سبک زندگی جذاب او، ازدواجش با یک خواننده و طراح لباس و ویترینی که از زندگی ایده آل به مردم نشان می دهند.

او و همسرش از همین سبک زندگی درآمدهای میلیاردی دارند.

سلبریتی های معروف دیگر که در فضاهای مجازی نیز پردرآمد هستند کریستین رونالدو، لیونل مسی و دوآیت جانسون که ملقب به راک است در اینستاگرام جزو ده تای اول هستند.

باید بدانیم خواننده ها سلبریتی های بسیار پرطرفداری هستند همان طور که آهنگ و آواز یکی از احساسات برانگیزترین خلقیات دنیاست ناخودآگاه خواننده این آوازها جزو محبوب ترین افراد هر جامعه ای می شود. می بینید که ؟؟؟؟ خواننده شدن در این دهه های اخیر چقدر داغ است و همه این ها خوب واقفند که اگر به یک خواننده محبوب تبدیل شوند هم به یک سلبریتی مشهور مبدل می شوند و البته از قبل این کار درآمد خوبی دارند.

بگوییم که بعضی از خواننده های سلبریتی آنقدر خوش شانس نیستند و معروفیتشان از محله خودشان و دوستان خودشان فراتر نمی رود و فقط در همان منطقه خود سلبریتی به حساب می آیند. شاید مردم برای دیدن آن ها هزینه هم بکنند و برای خواندن آن ها پول پرداخت کنند ولی در سطح کشور آن ها را کمتر کسی بشناسد.

به آن ها سلبریتی های محلی می گویند. در هر صورت سلبریتی چه محلی چه کشوری چه جهانی تأثیر زیادی بر افراد جامعه دارد. می خواهیم یک مثال جالب بزنیم شاید تبلیغ رشد موهای مشکی از ریشه موهای سفید را در تلویزیون دیده باشید که هنرپیشه های ایرانی متعددی آن را تبلیغ کرده اند که با یک شامپو معجزه می شود و شما از شر موهای سفید خود راحت می شوید، نمی دانم کمپانی به آن ها چقدر پول پرداخت کرده که این تبلیغ عجیب را انجام دهند ولی خودم در یکی از مصاحبه های خانم هنرپیشه مریم امیرجلالی شنیدم که می گفت شرکت در این تبلیغ بزرگ ترین اشتباه این روزهای من بوده است.

ولی حتماً آن کمپانی بود که پول کلانی از فروش یک معجزه قرن به دست آورده بود که تعداد زیادی سلبریتی هم در آن حضور داشتند و بعد از چند سال آن تبلیغ هنوز هم از بعضی شبکه های تلویزیونی یا ماهواره ای پخش می شود.

یادم می آید در یک تبلیغ برون مرزی ترک اعتیاد تبلیغ کننده از داریوش اقبالی استفاده کرده بود البته می توان گفت در نوع خودش ایده جالبی بود…

این نشان می دهد که سلبریتی ها چه تأثیری بر روی جامعه دارند.

دلیل این همه تأثیر سلبریتی بر روی افراد جامعه چیست؟

زندگی که آن ها به رخ مردم می کشند آمال و آرزوهای از دست رفته افراد معمولی جامعه است و سلبریتی ها به قهرمانان واقعی مردم تبدیل شده اند به جایی که خودشان نتوانسته اند برسند، به زندگی که آرزویش را داشته اند.

جایی خواندم که می گفت: فرهنگ شهرت چیزی فراتر از علاقه به آدم های مشهور است؛ نمایش انتظار اجتماعی و واقعیت های اقتصادی است انعکاسی از ارزش های جمعی ما و نمایش رابطه ی پیچیده ی میان انتظارات اجتماعی و واقعیت های اجتماعی اقتصادی است.

مقالات مرتبط :

میم چیست؟ + میم در اینستا یعنی چه
Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا