مقالات فن بیان

نکات مهم و طلایی در سخنرانی چیست؟ | اگر به سخنرانی علاقه نداریم سخنرانی نکنیم

نکاتی مهم و طلایی در سخنرانی وجود دارد که با شناخت آن ها می توانیم گام های موثری در سخرانی خود برداریم. سخنران های بزرگ ماندگار خواهند ماند و سخنان آن ها نیز ماندگار خواهد شد. هنگامی که خوب سخن می گویم، می توانیم دیگران را متقاعد سازیم.

برایان تریسی یکی از فوق العاده ترین سخنران های جهان است که با ارائه سخنرانی های پر قدرت و نوشتن کتاب های مختلف توانسته میلیون ها دلار سود کند. این شخص بیان می کند که باید در هر بخش از سخنرانی خود دقت کنیم و با برنامه ریزی، به روشی منظم و منطقی از یک مطلب به مطلب دیگر بپردازیم، حتی می گوید سخنرانی باید آن قدر باز نویسی شود تا کامل شود.، البته تمام آن چه بیان شده است می خواهد یک مفهوم را بازگو کند و آن هم این است که به مخاطبین خود احترام بگذاریم و هرگز وقت آن ها را بیهوده تلف نکنیم.

شخص سخنران به عنوان یک گوینده باید ویژگی های منحصر به فردی داشته باشد تا بتواند توجه مخاطبین را به سخنان خود جلب کند. خوب است سخنران نسبت به مخاطبان و ویژگی های شخصیتی و حتی سطح اطلاعات آن ها آگاهی داشته باشد، زیرا رعایت اصول طبق شخصیت هر یک از مخاطبان می تواند سخنرانی ما را تاثیرگذار و موثر تر کند.
هنگامی که به خوبی سخن می گوییم، دیگران را به سمت خود ترغیب می کنیم. به اعتقاد ارسطو هیچ شخصی نمی تواند بدون وجود فن بیان قوی سخنرانی خود را تقویت کند.

چگونه یک سخنرانی موفق و تاثیر گذار داشته باشیم؟| 5 عامل موثر در سخنرانی موفق

[aparat id=”lYfx1″]

چند نکته مهم و طلایی در سخنرانی چیست؟

شاداب بودن، اشتیاق داشتن و خود را پر انرژی و مثبت نشان دادن، قابلیت هایی است که یک سخنران موفق باید در خود جمع کند، بنابراین بهتر است:

1. موضوعاتی را انتخاب کنیم که خودمان هم نسبت به آن ها شوق داریم.

2. موقعی که درباره ی موضوعی صحبت می کنیم، احساس خود را درباره ی آن کاملا برای شنونده بیان کنیم.

3. با صداقت عمل کنیم.

برقراری ارتباط با دیگران به وسیله صحبت کردن برای همه انسان ها ضروری است، پس سخنرانی به عنوان بزرگ ترین دروازه برقراری ارتباط شناخته شده است. سخنرانی یکی از بهترین روش هایی است که ما را در راه رسیدن به هدف کمک می کند، اما کدام هدف؟! منظور هدف جلب توجه دیگران و متقاعد سازی آن ها است. 

[aparat id=”PmwfU”]

موضوعاتی را انتخاب کنیم که خودمان هم به آن شوق داریم

باید موضوعی که انتخاب می کنیم، عمیقا  به آن علاقه مند باشیم. اگر از نظر عاطفی درگیر موضوع سخنرانی نباشیم، نباید انتظار داشته باشیم که شنونده پیام ما را باور کند، اما اگر موضوعی را انتخاب کنیم که به خاطر تجربه طولانی در آن زمینه، برای خودمان هیجان انگیز باشد، در بیان آن سخنرانی مشکلی برای متقاعد سازی مخاطبان نخواهیم داشت. تجربه ثابت کرده است که اگر سخنران به موضوعی که درباره اش حرف می زند مشتاقانه اعتقاد داشته باشد و آن را با اعتقاد و صمیمیت بگوید، شنوندگان را قانع خواهد کرد.

نکات مهم در سخنرانی

حال اگر می خواهیم بدانیم که آیا موضوعی که انتخاب کرده ایم برای شنوندگان هم جالب است یا نه، برای اطمینان فقط یک راه وجود دارد، آن هم شعله ور کردن آتش اشتیاق نسبت به آن موضوع در دل خود است در این صورت در جلب و حفظ توجه شنوندگان مشکلی به وجود نخواهد آمد. این واقعیتی است که نمی توانیم انکار کنیم، پس بهتر است درباره ی چیزهایی حرف بزنیم که خودمان متقاعد شده ایم. همه ما در مورد جنبه هایی از زندگی خود اعتقادات محکمی داریم، بنابراین لازم نیست خیلی دنبال این موضوع بگردیم، چون این موضوعات عموما در ذهن خود آگاه ما وجود دارد و ما همیشه درباره آن ها فکر می کنیم، به علاوه هر چه بیشتر مطالبی را که خوب هستند یاد بگیریم، مشتاق و هیجان زده تر خواهیم شد.

موقعی که درباره ی موضوعی صحبت می کنیم، احساس خود را درباره ی آن کاملا برای شنونده بیان کنیم.

هرچه منظره ای که توصیف می کنیم یا احساساتی را که داشته ایم دقیق تر بیان کنیم، بهتر می توانیم ذهنیت خود را برای شنونده روشن کنیم و موقعی که در حضور جمع سخن می گوییم، به همان میزان که از خود هیجان نشان می دهیم در شنونده خود هم ایجاد هیجان می کنیم. هنگام سخنرانی، احساسات صادقانه و صمیمانه  خود را پس نزنیم و روی اشتیاق سرشار خود سرپوش نگذاریم و به شنوندگان خود نشان دهیم که چقدر برای حرف زدن درباره موضوع انتخابی خود، شوق داریم و بررسی کنیم که چگونه می توانیم توجه آن ها را به حرف های خود جلب کنیم.

ایجاد جذابیت در سخنرانی با چه تکنیک هایی امکان پذیر است؟

به شکلی حرف نزنیم که انگار مجبور مان کرده اند سخنرانی کنیم. قبل از آن که بخواهیم سخن خود را آغاز کنیم نفس عمیقی بکشیم و از میز و صندلی یا تریبون فاصله بگیریم و به آن نچسبیم، سر و چانه خود را بالا نگه داریم، زیرا قرار است ما چیز با ارزشی به شنوندگان خود بگوییم و هر حرکت و ژست ما باید این موضوع را واضح و بی تردید به آن ها منتقل کند. یادمان باشد از زمانی که پای روی صحنه می گذاریم، مدیریت سالن با ما است، پس بهتر است همه چیز را در دست بگیریم و طوری پر انرژی حرف بزنیم که بدون بلند گو هم صدای ما به اخر سالن برسد. جالب آن که وقتی پر انرژی باشیم، صدا را هم تقویت می کنیم و وقتی حرکاتی متناسب با سخنرانی خود انجام می دهیم، این حرکات به ما کمک خواهد کرد تا اشتیاق خود را بیشتر بر انگیخته کنیم.

[aparat id=”iNdj4″]

با صداقت در سخنرانی عمل کنیم

مفهوم صداقت یعنی تمام آن چه که قرار است بیان کنیم، چیزی جز حقیقت در هر موقعیتی نخواهد بود، زیرا مخاطبان به سرعت، بی صداقتی ما را کشف خواهند کرد.

سِر والتر اسکات می‌گوید: “تلاش برای فریب دیگران مانند تار تنیدن به دور خودمان است.”
پس فرد سخنران بدون وجود صداقت در سخنرانی خود به موفقیت دست نخواهد یافت، زیرا کلمات و جملات بیان شده ی او از طرف مخاطب ارزش معنایی ندارد.
اولین نکته‌ای که در فن بیان و ارائه سخنرانی باید به آن توجه کنیم این است که نباید سعی کنیم خود را شبیه به فرد دیگری نشان دهیم، زیرا صداقت و عدم تظاهر در سخنرانی تأثیرات مثبتی بر مخاطبین خواهد گذاشت، به گونه ای که آن ها بیشتر قادر به درک مفاهیم بیان شده خواهند بود و درستی و عدم وجود دروغگویی در سخنان فرد سخنران را دریافت خواهند کرد.
پس بهتر است زمانی که با مخاطبان خود حرف می زنیم، صادق باشیم. مخاطبان از شنیدن سخنان بی پایه، استقبال نخواهند کرد و در کوتاه مدت از سخنان فرد سخنران روی بر می گردانند. مهم است بدانیم که صداقت معیار ارتباط است و اعتبار یک سخنران به تدریج ساخته می شود و ممکن است در اثر یک بی احتیاطی ناچیز، ظرف چند ثانیه نابود شود.

مقالات مرتبط :

کلمات و جملات مناسب برای سخنرانی چیست؟ | بدون استفاده از کلمات مناسب سخنرانی نکنیم
جملات مناسب در سخنرانی | بدون وجود جملات زیبا سخنرانی نکنیم + 5 روش قدرتمند برای شروع سخنرانی
اضطراب و استرس در سخنرانی چه نشانه هایی دارد؟
9 تکنیک مهم سخنرانی در جمع

 

 

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫10 دیدگاه ها

  1. That is the suitable blog for anyone who desires to find out about this topic. You understand so much its almost arduous to argue with you (not that I actually would want…HaHa). You positively put a brand new spin on a subject thats been written about for years. Nice stuff, just nice!

  2. obviously like your web site but you need to check the spelling on quite a few of your posts. Several of them are rife with spelling issues and I to find it very bothersome to tell the reality nevertheless I’ll definitely come again again.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا